Ostrava ja Brno - Tsekin evoluution eri vaiheet

11.05.2022

Ostrava ja Brno - Tsekin evoluution eri vaiheet.

Tsekin matkailulla on selkeästi yksi kruunun jalokivi; Praha, joka ansaitusti pullistelee turisteista. Nyt oli aikaa ottaa selvää, mitä maan vähemmän tunnetut kaupungit Ostrava ja Brno pitävät sisällään.

Ostrava - Matkalla kohti huomista

Ostravaa voi kaikilla mahdollisilla perusteilla vertailla Puolan puolella sitä maantieteellisesti lähimpänä olevaan kaupunkiin Katowiceen. Se, että paikalliset ovat tavanneet kutsua kaupunkia yksinkertaisesti lempinimellä "musta" kertoo jo paljon. Savupiipputeollisuus on luonut kaupungille syyn olla maan kartalla jo ensimmäisestä maailman sodasta asti. Samalla tämä on ollut syy kaupungin kasvulle, sillä tyypillisesti siellä, missä on työpaikkoja on myös ihmisrykelmiä.

Ensin siis syntyi kaivokset, sitten tuli kiskot ja sen jälkeen nopeasti kasaan kyhätyt ja tehokkaat kerrostalot, joissa työvoima voitiin asuttaa. Matka näin mustilta, toki tarpeellisilta juurilta kohti vihreitä ja moderneja kukintoja on pitkä. Rehellisesti täytyy myös sanoa, että vaikka ponnistukset on näkyvissä, on matkaa vielä kohtalaisesti edessä.

-90-luku oli alueella pakotettu siirtyminen kohti jotain uutta. Kaivos- ja louhostoiminta loppui tuolloin ja toki sen alasajo luonnollisen poistuman kautta alkoi jo -80-luvun puolella. Kaupungin mustista juurista on luotu vaikuttava Dolni Vitkovice-museoalue, joka mainoslauseiden mukaisesti näyttää juuri siltä kuin mainarit olisivat lähteneet vasta eilen. Alueella pääsee käsin kosketeltavalta etäisyydeltä ihailemaan ruosteisen patinan saaneita tehdasrakennuksia, joilla järjestetään opastettuja kierroksia. Tämä alue onkin Ostravan kiinnostavin osa ainakin, jos asiaa mitataan sen perusteella, millä kaupunki erottuu uniikisti.

Alueen korkein tehdastorni on saanut korkean jatkeen, josta avautuu näkymä yli kaupungin. Nimeksi tämä jatko-osa on saanut Bolt tower. Nimen inspiraationa oli jamaikalainen pikajuoksija Usain Bolt. Saattaa kuulostaa kaukaa haetulta, mutta aiheen historia juontaa juurensa Ostravan toiseen vetonaulaan; tapahtumiin.

Kaupungissa on jo pitkään järjestetty yleisurheilun Timanttiliigan osakilpailua, jossa Bolt hurmasi paikalliset niin perinpohjin, että sai nimensä ikuistetuksi kaupungin korkeimpaan torniin. Kesäisin kaupungin valtaa useat musiikkitapahtumat ja -festivaalit, joista Colours of Ostrava nauttii euroopankin laajuista suosiota. Pakko on tietysti mainita myös jalkapallo sekä jääkiekko. Jalkapallon puolella paikallinen Banik Ostrava ei ole niinkään kuuluisa kuin kymmeniä kiekkoilijoita Pohjois-Amerikan kaukaloihin asti kasvattanut jääkiekkäseura HC Vitkovice.

Mikäli mielit matkustaa Ostravaa suosittelen suunnittelmaan matkan jonkin tapahtuman yhteyteen. Näin kaupunki näyttää varmasti sinulle parhaat puolensa. Vaikka kaupungin matkailua hehkutetaan paljon on hyvä ymmärtää, että silloin puhutaan nimenomaan kotimaanmatkailusta. Kaupunki selkeästi kasvaa kohti uutta huomista, mutta ulkomaalaisen matkailun kannalta siellä ei vielä olla, eikä sitä olisi reilua edes olettaa.

Kiehtovaa käynnistä omakohtaisesti tekikin juuri se, että Ostrava on siinä hetkessä, jossa Katowice on ollut ehkä 5-10 vuotta sitten ja kysehän on ihan puhtaasti kaupungin evoluutiosta, jossa se keksii itseään uudelleen.

Brno - suloinen konsonanttihirviö

Kokonaan eri maata on sitten noin 2,5 tunnin ajomatkan päässä etelämpänä sijaitseva Brno. Ero tuntuu suurin piirtein siltä, kuin olisit tullut eri maahan eikä silmät kiinni kaupungin kaduilla heitetty Möttönen varmasti osaisi arvata, että ollaan Tsekissä.

Keski-Eurooppalainen ja ylpeä identiteetistään, vaikkei välttämättä tiedä mikä se on. Sekavasti ilmaistu, mutta Brnossa tuntuu aidosti siltä, että asukkaan ymmärtävät kaupugin kauneuden ja arvon, mutteivat silti käsitä, miksi joku muu sitä tulisi katsomaan. Monella tavalla tulee mieleen reilun kymmenen vuoden takainen Albania nimenomaan hyvällä tavalla.

Oikeastaan Brnolla on jo kaikki vetovoima, jolla se voisi houkutella turisteja Tsekin ulkopuoleltakin. Niin, lukuunottamatta kansainvälistä lentokenttää. Yksi, mutta sitäkin painavampi syy siihen, miten kaupunki on niin tuntematon.

Mitä Brno sitten on? Suurien korkeuserojen väljän oloinen helmi. Hyvin säilynyt vanha kaupunki kutsuu kävelemään mäkisiä kivikatujaan ja istahtamaan terasseille. Terasseja ja kahviloita on paljon ja olut... niin, Tsekki on vahvan maineen olutmaa. Ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä. Mukavaa kaupungissa on myös se, että vanha kaupunki on nimenomaan paikallisten kokoontumispaikka ilman turistilaumoja. Vireällä torilla myydään kasviksia, kaalia ja kaikkea itse tehdystä viinistä tuoreeseen kalaan.

Vanhan kaupungin toisella laidalla korkean mäen päällä sijaitsee Spilberkin linna. Linnaksi 1300-luvulla rakennettu linnoitus muutettiin Itävalta-Unkarin aikakaudella vankilaksi olleen koko valtakunnan pahamaineisempia sellaisia.

Alueelle pääsee ilman pääsymaksua ja sen muurien sisä, että ulkopuolella on viehättävää puistoaluetta, jossa viihtyy kauniilla ilmalla pidempäänkin. Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että mäen etelärinteet toimivat nykyään viinitarhoina. Tämä kertoo siitä, miten eteläinen Brnon sijainti käytännössä on ja alueella voi hyvin matkustaa kesämatkalle jo huhtikuun lopusta alkaen.

Kaupungin alueella on myös paljon muuta tekemistä. Kuluneempi ja kulahtaneempi osa keskustasta rautatieaseman ympärillä tarjoaa hauskoja pieniä olut- ja katuruoka-alueita. Eräällä lukuisista korkeista mäistä toimii pitkän historian omaava ja varsin viehättävä eläintarha. Tekemistä ja näkemistä Brnossa kyllä riittää vähintään viikonloppumatkan verran. Jään odottamaan mielenkiinnolla, milloin Brno "löydetään" isommassa mittakaavassa.